Recent Post

6 Perkara Allah Sembunyikan Dari Umatnya



Allah SWT selesai menciptakan Jibrail as dengan bentuk yang cantik, dan Allah menciptakan pula baginya 600 sayap yang panjang, sayap itu antara timur dan barat (ada pendapat lain menyatakan 124, 000 sayap). Setelah itu Jibrail as memandang dirinya sendiri dan berkata:

‘Wahai Tuhanku, adakah engkau menciptakan makhluk yang lebih baik daripada aku?.’

Lalu Allah swt berfirman yang bermaksud.. ‘Tidak’

Kemudian Jibrail as berdiri serta solat dua rakaat kerana syukur kepada Allah swt. dan tiap-tiap rakaat itu lamanya 20,000 tahun.
Setelah selesai Jibrail as solat, maka Allah SWT berfirman yang bermaksud. ‘Wahai Jibrail, kamu telahmenyembah aku dengan ibadah yangbersungguh- sungguh, dan tidak ada seorang pun yang menyembah kepadaku seperti ibadat kamu, akan tetapi di akhir zaman nanti akan datang seorang nabi yang mulia yang paling aku cintai, namanya Muhammad.’ Dia mempunyai umat yang lemah dan sentiasa berdosa, sekiranya mereka itu mengerjakan solat dua rakaat yang hanya sebentar sahaja, dan mereka dalam keadaan lupa serta serba kurang, fikiran mereka melayang bermacam-macam dan dosa mereka pun besar juga. Maka demi kemuliaannKu dan ketinggianKu, sesungguhnya solat mereka itu aku lebih sukai dari solatmu itu. Kerana mereka mengerjakan solat atasperintahKu, sedangkan kamu mengerjakan solat bukan atas perintahKu.’
Kemudian Jibrail as berkata: ‘Ya Tuhanku, apakah yang Engkau hadiahkan kepada mereka sebagai imbalan ibadat mereka?’
Lalu Allah berfirman yang bermaksud. ‘Ya Jibrail, akan Aku berikan syurga Ma’waa sebagai tempat tinggal…’
Kemudian Jibrail as meminta izin kepada Allah untuk melihat syurga Ma’waa.Setelah Jibrail as mendapat izin dari Allah SWT maka pergilah Jibrail as dengan mengembangkan sayapnya dan terbang, setiap dia mengembangkan dua sayapnya dia boleh menempuh jarak perjalanan 3000 tahun, terbanglah malaikat jibrail as selama 300 tahun sehingga ia merasa letih dan lemah dan akhirnya dia turun singgah berteduh di bawah bayangan sebuah pohon dan dia sujud kepada Allah SWT lalu ia berkata dalam sujud:
‘Ya Tuhanku apakah sudah aku menempuh jarak perjalanan setengahnya, atau sepertiganya, atau seperempatnya? ‘
Kemudian Allah swt berfirman yang bermaksud. ‘Wahai Jibrail, kalau kamu dapat terbang selama 3000 tahun dan meskipun aku memberikan kekuatan kepadamu seperti kekuatan yang engkau miliki, lalu kamu terbang seperti yangtelah kamu lakukan, nescaya kamu tidak akan sampai kepada sepersepuluh dari beberapa perpuluhan yang telah kuberikan kepada umat Muhammad terhadap imbalan solat dua rakaat yang mereka kerjakan…. .’
Marilah sama2 kita fikirkan dan berusaha lakukan… Sesungguhnya Allah S.W.T telah menyembunyikan enam perkara iaitu:

1- Allah S.W.T telah menyembunyikan redha-Nya dalam taat.
2- Allah S.W.T telah menyembunyikan murka-Nya di dalam maksiat.
3- Allah S.W.T telah menyembunyikan nama-Nya yang Maha Agung di dalam Al-Quran.
4- Allah S.W.T telah menyembunyikan Lailatul Qadar di dalam bulan Ramadhan.
5- Allah S.W.T telah menyembunyikan solat yang paling utama di dalam solat (yang lima waktu).
6- Allah S.W.T telah menyembunyikan (tarikh terjadinya) hari kiamat di dalam semua hari. 

#wahai rakan-rakan ku yang dikasihi sekalian, sebarlah ilmu ini, agar semua kwn kwn kita diluar sana kembali ke pangkal jalan, ikut islam sebenar benarnya, sesiapa yang mengajak kebaikkan, pahala seseorang yang diajak kebaikkan itu dapat padanya tanpa dikurangkan sedikitpun. insyaAllah.. 

Segala Puji Hanya Untuk Allah



Apabila kita melakukan kebaikan yang terlihat oleh orang lain, pasti ada yang mengatakan : 
"Wah! Baguslah awak."
" Awak memang baik."
"Jarang jumpa orang macam awak."
" Hebatnya!"
Paling tidak pun, akan ada yang tersenyum menandakan sebuah penghargaan kepada kita. Lantas kira menjadi termotivasi dan bersemangat untuk terus melakukan kebaikan.
Kita merasakan ada nilainya kebaikaan tersebut pada pandangan mata manusia. Bagaimanakah pula keadaannya apabila ada yang mengatakan :
"Eleh, tu nak tunjuk baik la tu."
"Buang masa awak saja buat macam tu."
"Jangan buat macam tu lagi lain kali!"
Apakah kesannya kepada diri kita?
Adakah kita masih terus melakukan kebaikan tersebut atau kita meninggalkannya?
Kesan yang berlaku atas diri kita daripada respons positif dan negatif orang lain ini menjadi indaktor kepada keikhlasan kita dalam beramal.
Nilai sesebuah amal itu tidak dapat ditentukan berdasarkan kepada pujian manusia. Apa yang lebih penting adalah penilaian Allah SWT.
Apabila telah ada saranan untuk melakukan sesebuah amal daripada Allah SWT dan Rasul SAW, maka ia tetap mempunyai nilai yang tinggi sama ada orang lain memuji atau mengeji.
Dalam ertikata lain, orang yang ikhlas tidak akan berganjak sedikitpun daripada sebuah amal yang baik, bahkan dia sentiasa istiqamah dengan kebaikan. Tidak bertambah kerana pujian, atau berkurang kerana kejian.
Berbeza dengan seseorang yang mengejar pengiktirafan manusia, bila dipuji dia berbangga dan menambah lagi kebaikan, bila dikeji dia merasakan seolah-olah azab Allah menimpanya lalu dia meninggalkan amal baik tersebut. Konsistensi amalannya bergantung kepada respons manusia terhadapnya.
Seseorang yang saya maksudkan tersebut boleh jadi kita sendiri, termasuk saya yang menulis.
Pernahkah kadang-kadang kita merasa kagum dengan mujahid Islam yang syahid lantas kita juga bercita-cita untuk syahid sepertinya?
Namun jauh di sudut hati kecil kita bersuara, "Tentu aku akan dikenang orang."
Pernahkan kita membaca karya agung ulama-ulama silam lantas kita ingin berkarya seperti mereka?
Hati kecil kita masih lagi bersuara, "Tentu orang akan menyanjung aku."
Tatkala kita melayani perasaan tersebut dan berusaha mengejar pengiktirafan manusia, maka amal kita telah dicemari dan tidak lagi ikhlas. Namun apa yang boleh kita usahakan ialah menentangnya dan melawannya.
Oleh itu, matlamat yang jelas perlu ditentukan sejak kita berniat melakukan sebuah amal sehinggalah kita habis melaksanakannya.
Keikhlasan itu perlu dijaga – sebelum, ketika, dan setelah melakukan sebuah amal. Susah memang susah, sebab itulah perlunya mujahadah.
Sampai bila? Sampai kita bertemu Allah SWT. Saya masih ingat pesan Ustaz Che; Abdul Majid yang pernah saya kenali di Pusat Asasi UIAM Petaling Jaya dulu;
Berbuat baik ayuhai teman,
Ke dalam laut engkau campakkan,
Kalau tidak dikenal ikan,
Tuhanmu tahu iyakah, bukan
Bait syair di atas menyeru supaya kita ikhlas melakukan sesebuah amal hanya untuk keredhaan Allah SWT dan hanya untuk mendapatkan ganjaran daripada Allah SWT.
Amal yang baik itu takkan sekali-kali disiarkan oleh Allah. Bahkan yang terdetik di sudut hati kita juga tak pernah terlepas daripada pandangan Allah SWT. Biarlah Allah yang menilai kebaikan kita dan memberikan ganjaran di akhirat. Firman Allah:
"Apakah kamu mengira bahwa kamu akan dibiarkan, sedangkan Allah belum mengetahui (dalam kenyataan) orang-orang yang berjihad di antara kamu dan tidak mengambil menjadi teman yang setia selain Allah, Rasul-Nya dan orang-orang yang beriman. Dan Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan." (At-Taubah : 16)
"Jika kamu tamakkan apa yang ada di sisi manusia, kamu akan dibenci Allah. Jika kamu tamakkan apa yang ada di sisi Allah,  kamu akan disanjung manusia." - Kata hikmah.
Bahkan dalam memuji juga kita harus berhati-hati. Boleh jadi pujian kita itu akan menghancurkan saudara seagama kita. Pujilah sekadar yang perlu dan kembalikanlah hak menilai itu kepada Allah. Dalam sebuah hadis, Rasulullah SAW berpesan;
"Dari Abdurrahman bin Abu Bakrah dari bapanya r.a katanya : Seorang lelaki memuji orang lain berhampiran Nabi, lalu Nabi berkata kepadanya : " Celaka kamu. Bereti kamu memenggal leher saudara kamu. (Kata-kata itu baginda ucapkan banyak kali). Apabila seseorang kamu memuji saudaranya, seharusnya dia berkata, "Cukuplah bagi si fulan Allah sahaja yang menilainya. Tidak ada yang lebih berhak menilai selain Allah Taala, sekalipun temannya tahu dia begini dan begitu." (Hadis Riwayat Muslim)
Jika ada yang memujimu, katakalah "Alhamdulillah" dengan sebenar-benarnya.


For The Sake of Him



Situation One:

''Adibah, why are you not covering your aurah and wearing a hijab?'' asks Aisya to her friend.
''Oh dear Aisya, come on lah. To wear a hijab in our country which is so hot and humid does not make sense," says Adibah, shrugging off Aisya's question.
''Really? So, hang baca kat mana yang kata kalau duduk kat negara yang panas ni tak payah pakai tudung?''
Situation Two:
''Zahirah, what is the reason you cover your aurah and wear hijab?'' asks Fatima to her colleague, Zahirah, the most fashionable person she knows.
''Thing is, the hottest fashion trend in Malaysia nowadays is to wear hijab you know and I need to follow the trend because I am a true fashionista," answers Zahirah while flashing her signature smile.
''So you are a hijabista-fashionista for the sake of fashion lah? I thought you wore hijab for the sake of Allah...'' 
Still in a dilemma whether you need to cover your aurah or not? Or you still don't know why you have to wear hijab? This is what Allah says in the Quran:
"And tell the believing women to reduce [some] of their vision and guard their private parts and not expose their adornment except which [necessarily] appears thereof and to wrap [a portion of] their head covers over their chests and not expose their adornment except to their husbands, their fathers, their husbands' fathers, their sons, their husbands' sons, their brothers, their brothers' sons, their sisters' sons, their women, that which their right hands possess, or those male attendants having no physical desire, or children who are not yet aware of the private aspects of women. And let them not stamp their feet to make known what they conceal of their adornment. And turn to Allah in repentance, all of you, O believers, that you might succeed."
(Surah an-Nur, verse 31)
First of all, I want to emphasize that as a believer, we have to try our best to please Him everyday because we are now living on the earth, a place that is created by Allah SWT so please follow Allah's rules. (Even if you say that you are living on Mars, or Venus, or Neptune, you are still living on the place that is created by Allah SWT.)
Allah provides us with a brain for us to think, understand and practice amar makruf and nahi mungkar. Our iman might be up and down, I understand, but as long as we keep reminding ourselves and others that we live for Allah SWT in the defense of the Quran and the Sunnah, insya-Allah, we will istiqamah to walk on the right path towards Allah SWT. (Also, don't forget about the reward that Allah promises for us if we istiqamah for Him - Jannah!)
Hijab is one of the way for us to respect the revelation from Him. It is written clearly in Surah an-Nur. Not only in Surah an-Nur, we also need to look upon Surah al-Ahzab. As in Surah an-Nur, it circulates the area of public-gendered space, gaze and aesthetic value.
After doing some browsing in tumblr, I see that many women from western countries like US and UK have converted into Islam because they see the beauty of Islam. They wear hijab and cover their aurah beautifully and modestly. At the same token, I am wondering why Muslim women in Malaysia are heading towards western culture? The only reason that appears in my mind is because most of us women in Malaysia are Muslim by default and that make us take our religion for granted. We comfortably think that it is enough to have the title 'Islam' only in our ID card. Truly, this is really disappointing.
Dear sisters that I love dearly for the sake of Allah to no end, I know that sometimes, it is difficult to cover our aurah completely. I understand the desire to appear as a beautiful lady in front of others. I get the fact that we like it if others praise our beauty. Sometimes it is really irritating to wear hijab during a hot sunny day. But remember what they say, ''Every drop of sweat in your body is the heaviest on the scale. You've shaded yourself here, Allah will shade you on the Judgement Day where there is no shade except His shade.''
Be proud of being a muslimah because we are the core of the ummah, we are the back bone of the ummah so that is why Islam elevates our status. Besides, we do not wear hijab because of the pressure from our peers, nor the pressure from the community. We wear it because it is the command from Allah. We wear it for Allah.
''Take some trouble on the way to Allah. Allah will not leave us unpaid, if not in this world, then in the next He will reward you. If aside from Him, you have no reward in this world, what could be better. This world is nothing. This pomp and these personalities will come to an end after a few days, like a dream passes before the eyes of man but the other worldly reward is infinite and never ending.'' - Imam Khomeini
As intelligent women, we have a choice to choose to obey Him or to ignore His command. I, as a 19-year-old Muslim woman, would advise you to never doubt His existence. I have spit out all the words but the choice is in your hand. Remember that if a human disobey Allah, He did not lose anything but that human will lose everything. Refresh our mind and say to our soul, ''I must cover up for Allah. Because Allah tells me to. I am a daughter of Islam. I am Islam's Dignity.''
Something to ponder; a true muslimah is the one who never forgets that Islam, which encourage her to look attractive under the permitted limits, is also the religion that warns her against extravagance. Keep holding on and be proud to say 'la ilaha illallah, muhammadur rasulullah' even though we might live in an environment that is full with mischief, transgression, evil deeds and acts.
Let us learn and understand more about the 'iffah, the honour and the dignity of women and practice to be among the ladies with al-hayaa' (modesty). Don't be fooled by dunya, please. May Allah reward all of us with Jannatul Feerdaus, ameen.



Credit: www.iluvislam.com
 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. Grandstar Communication - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Mas Template
Proudly powered by Blogger